A Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszéke és a Közlekedéstudományi Egyesület immár 15. alkalommal rendezte meg a Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferenciát Győrben, 2025. június 12-én és 13-án. A konferencia fővédnöke Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója volt. A nyitóelőadást Dr. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója tartotta, aki a közösségi közlekedés társadalmi megítéléséről és az aktuális kihívások kezeléséről beszélt.
Az idei konferencia központi gondolatát annak vizsgálata adta, miként formálódnak az utazók közlekedési preferenciái: milyen szempontok vezérlik választásaikat, mely tényezők határozzák meg döntéseiket, és hol húzódik az a határ, amely fölött a közlekedési rendszerek gördülékeny működése már magától értetődőnek tűnik, míg alatta zavaró hiányérzetté válik a szolgáltatást igénybe vevők részéről. Dr. Kormányos László hangsúlyozta, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. az elmúlt öt hónap tapasztalatai alapján folyamatosan dolgozik szolgáltatásainak javításán, melyek a jogelőd vállalatoknál külön-külön is működtek, de összehangoltan még jobban teljesíthetnek. „Munkanapokon 57 ezer vasúti, HÉV- és autóbuszos járattal igyekszünk az elvárt szolgáltatást biztosítani. Ennyi alkalommal kell úgy elindulnunk és megérkeznünk, hogy közben a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsunk utasainknak, és szükség esetén megoldjuk a haváriahelyzeteket is. Jelenleg közel 30 ezer kollégánk dolgozik az utasok kiszolgálásán, közülük 15 ezren járművezetők. Ők a kulcsszereplők, ők felelnek a biztonságos eljutásért, a rendszer biztonságos működéséért. Természetes a köszönet a MÁV csoport összes, több mint 50 ezer kollégájának, akik nap mint nap hozzájárulnak a vasúti és közúti közlekedés biztonságos és megbízható működéséhez. Elkötelezett, felelősségteljes, sokszor ember feletti munkájuk nélkülözhetetlen ahhoz, hogy utasaink minden nap eljuthassanak céljukhoz.” – emelte ki Vezérigazgató úr. A tarifareformnak köszönhetően érezhetően megnőtt az utasforgalom, többen és többet utaznak, már olyanok is, akik jellemzően személygépkocsival közlekednek, de időnként igénybe veszik a közösségi közlekedést is. A szolgáltatás minőségét ez nem ronthatja, kapacitástervezéssel és egyéb módokon kezelnünk kell a megnövekedett utasszámot, úgy, hogy lehetőség szerint pontosan tartjuk a menetidőt is. A nyárhoz közeledve, már kirajzolódtak előttünk a várható kapacitáshiányok, melyek enyhítésére mindhárom ágazat (vasút, autóbusz, HÉV) megkezdte a felkészülését – szem előtt tartva a klímaváltozás egyre súlyosbodó kihívásait is. Ezután Dr. Kormányos László a tíz vállalás szellemiségéről és megvalósításának haladásáról beszélt, mely az intézkedések az utazási komfort javítását szolgálják. Egy részük a fejlesztést és megújítást, más részük pedig a felelősségvállalást célozza. Utóbbira példa a késési biztosítás, amely június 1-jétől él, és a 20 percnél többet késő járatok esetén biztosít kompenzációt. Ez a vállalás példa nélküli, és az elmúlt másfél hét tapasztalatainak feldolgozása nyomán folyamatosan finomítjuk a rendszert. E folyamat egyúttal ösztönző erővel hat társaságunkra is, hogy – a lehetőségeinkhez mérten – mérsékeljük a késések számát és idejét. A vasúti- és autóbuszpályaudvarok mosdóit felújítjuk, hiszen ezek biztosítása alapvető elvárás utasaink részéről. Ahogy természetes igény a tiszta jármű is, ezért április elsejétől minden InterCity-n menet közben is takarítunk, és az utasokat is igyekszünk arra ösztönözni, hogy óvják ők is utazás közben is a környezetet. A 10 vállalás több pontja a járműfejlesztést célozza. 2027 végéig ezer új autóbusz érkezik, az első 131 darab szerződését már megkötöttük és hamarosan forgalomba is állhatnak, így jelentősen nő a szolgáltatási színvonal és csökken az átlagéletkor, ezáltal a meghibásodások száma. Az elmúlt 30 év legnagyobb, 100 darabos mozdonyflotta-megújítására is sor kerül, hiszen az 50-60 éves mozdonyok nem bírják a mai igényeknek megfelelő terhelést. Vannak olyan vállalások is, amelyek a meglévő járművek – vasúti kocsik – felújítását célozzák, így ezen a nyáron lényegesen több hadra fogható járművünk lesz, korszerű mozdonyokkal. A GYSEV is részt vesz a fejlesztésekben, hiszen több lépcsőben vesz át vasúti infrastruktúrát és szolgáltatást. Az eddig említetteken túl a MÁV-BUSZ koncepció keretében legalább 200 akcióra kész autóbusz rendelkezésre állása biztosítja napi szinten a megfelelő utaskiszolgálást a nyári időszakban, eseti igénynövekedésnél vagy akár haváriahelyzetekben is. A klímagarancia keretében előre meghirdetjük, mely járatok biztosítanak megfelelő légkondicionálást. Megújult a MÁV alkalmazás is, a MÁV+ funkciói folyamatosan bővülnek, és már a késésbiztosítást is kezelik, de hamarosan személyre szabott utastájékoztatást is biztosítani fog a rendszer. A 10 vállaláson túl igyekszünk megújítani az állomási infrastruktúrát is.
Zárásként Dr. Kormányos László jelezte, hogy a társaságnak számos, korábban nem tapasztalt kihívásnak, elvárásnak kell megfelelnie. Egyre előrébb kerül a nyári csúcsszezon és egyre nő az utasforgalom. A szolgáltatások és esetleges fennakadások összehangolt kezelése érdekében létrejött az Országos Haváriaközpont, központi intézkedési jogkörrel, gyorsabb zavarelhárítást és utastájékoztatást biztosítva. Mindez lehetővé teszi, hogy a lehető legfelkészültebben végezzük a feladatunkat és szükség esetén hatékonyan és a lehető leggyorsabban oldjuk meg a váratlan helyzeteket.
Az előadást követő kerekasztal-beszélgetés szakértői szociológiai, társadalmi és egyéb szempontokból is megvizsgálták a közösségi közlekedést érintő kihívásokat.
A vasúti üzemeltetési szekcióban Vámos Levente, a vasúti technológiatervezési szakterület munkatársa a MÁV Személyszállítási Zrt. vasúti járműpark megújításának kihívásait mutatta be előadásában, melyet Dr. Kormányos László vezérigazgatóval és Nyers Péter műszaki szolgáltatás üzletfejlesztési szakértővel közösen állított össze. Hangsúlyozta, hogy társaságunk elkötelezett a vasúti járműstratégiájának megvalósításában, az ebben megfogalmazott célok eléréséhez előkészítette és elindította a szükséges gördülőállomány-megújítást eredményező, hírlevelünkben is többször bemutatott beszerzési eljárásokat. A nagymértékben elavult járműállomány többféle járműtípussal, rövid időn belül történő cserével és különböző beszerzési folyamatok mentén valósulhat meg, mely nagy kihívást állít társaságunk elé. A beérkező járművek üzembeállításához fel kell készülnünk technikai, műszaki, karbantartási és üzemeltetési szempontból, belső folyamatainkat az új kihívásokhoz szükséges alakítani, megújítani. A beszerzési folyamatok elhúzódása, és a gyártói kapacitások szűkössége miatt az új járművek beérkezéséig, a korszerűnek számító járművek domináns volumenszintjének eléréséig tartó átmeneti időszakban nagyobb hangsúlyt fektetünk a meglévő gördülőállomány üzemkészségének javítására és folyamatosan vizsgáljuk a használt járművek beszerzési és bérlési lehetőségeit.