A MÁV SZK 2023-ban ünnepelte megalakulása 10. évfordulóját, de nemcsak ettől volt különleges ez az év. A Társaság back office szolgáltatásainak szinte teljes körű kiterjesztése megvalósult a MÁV-VOLÁN-csoporton belül, és fel kellett készülni az Építési és Közlekedési Minisztérium alá tartozó társaságok kiszolgálására is. Rövid határidők, rengeteg feladat, feszes tempó jellemezte az évet, de közös erővel és kitartó munkával az elvárásoknak sikerült megfelelni. Az integrációkból adódó változások a vállalat mind a hat üzletágát és a Jogi szervezetét is jelentősen érintették. Lássuk, mi minden történt velük tavaly és mire számítanak idén. Wágner-Szaniszló Ágnes humán üzletágvezetőt és Imrik Márta (képünkön), gazdasági üzletágvezető helyettest kérdeztük.
A 2023-as év számos kihívásban bővelkedett. Milyen változásokon ment át a Gazdasági üzletág?
2023-ban az üzletágunk sok területen komoly változásokon, fejlődésen ment keresztül. Az általunk könyvelt társaságok száma majdnem kétszeresére emelkedett, a megrendelői körünk jelentősen, 19 társaságra bővült. Ennek következtében a feldolgozandó bizonylatok, tranzakciók száma is markánsan nőtt. Az év során fontos lépéseket tettünk az integráció terén. A VOLÁNBUSZ Zrt. és VOLÁNTOURS Kft. számviteli tevékenységének átvétele a rendkívül rövid határidő mellett is zökkenőmentesen sikerült. A jelentős mennyiségű tevékenységátvétel hatásaként az üzletág létszáma jelentősen, mintegy 160 fővel bővült, ami közel 65%-os növekedés.
Melyek voltak a tavalyi év legjelentősebb eredményei, mire a legbüszkébb?
A tavalyi évben több fontos eredményt értünk el, amire nagyon büszkék vagyunk. Elsősorban kiemelném az integrációs projektjeink sikeres lebonyolítását, amely során a számviteli és adózási feladatok átvétele ütemezetten, gördülékenyen megtörtént a VOLÁNBUSZ Zrt., a VB SZK Kft., a ZÁHONY-PORT Zrt.,
a MÁV KFV Kft., továbbá a Magyar Közút NZrt., a KTI NKft., a KAV NKft., a MAHART Zrt., a MAHART-Szabadkikötő Zrt. esetében. Felkészültünk továbbá a NÖF NKft. és az Eszterháza NKft. esetén a szolgáltatások 2024. április 1-től történő biztosítására. 2023-ban az adóhatóság FKG-nál tartott átfogó adóellenőrzése is pozitív eredménnyel zárult, ami megerősíti szakmai hozzáértésünk, szolgáltatásunk színvonalát, minőségét. Az év során folytattuk az e-számla-kampányunkat is, ami jelentős előrelépést hozott a digitalizációban, tekintve, hogy az elektronikus számlák aránya a korábbi 20%-ról mára már megközelíti a 70-80%-ot.
Milyen feladatokra, kihívásokra számíthat 2024-ben az üzletág?
Az idei évben továbbra is számos kihívással kell szembenéznünk. A VOLÁNBUSZ integrációjához kapcsolódóan közreműködünk a MÁV-csoport SAP-rendszerének kiterjesztésében, az egységes SAP-rendszer előkészítésében. Az átvett tevékenységek esetén kiemelt feladat a magas színvonalú szakmai szolgáltatásunk további biztosítása Megrendelőink részére, a hatékonyság növelése a szinergiahatások beazonosításával, valamint a csoportszintű folyamatok lehetséges további automatizálásával. Optimista vagyok a jövőt illetően, és bízok abban, hogy üzletágunk továbbra is sikeresen fogja kezelni a felmerülő kihívásokat
és tovább tudjuk fejleszteni szolgáltatásainkat.
A 2023-as év számos kihívásban bővelkedett. Milyen változásokon ment át a Humán üzletág?
Gyakorlatilag szinte semmihez sem hasonlítható az, ahogy az előző egy évet megéltem. 2023-ban egyetlen, korábban megtapasztalt változási folyamathoz sem hasonlítható módon, mértékben és sebességben kellett végrehajtanunk azokat az integrációs lépéseket, amelyek során átformálódott a MÁV SZK a jelenlegi formára,
ennek eredményeképpen az ellátott feladatok, az SZK-ban foglalkoztatott munkavállalók száma, a kiszolgált, szolgáltatásainkkal érintett munkavállalók száma, vagy bármely más mérőszám mindmind 50 százalék fölötti növekedést eredményezett. Szerencsésnek tartom magam abból a szempontból, hogy részese lehettem ennek
a folyamatnak. Nagyon sok új tapasztalattal gazdagodtam, illetve a Humán üzletág is több olyan feladatot és kihívást tapasztalt meg 2023-ban, amik hozzájárultak ahhoz, hogy most már más struktúrában, másképp gondolunk a saját magunk szolgáltatói szerepére. Talán ez az egyetlenegy körülmény - a szolgáltatói szerepünk és fontosságának a megítélése –, amiben nem hozott változást a 2023. A Szolgáltató Központ egészében sok új kollégánk lett, illetve a Humán üzletágba is több vállalattól vettünk át kollégákat, akikkel folyamatosan annak a megoldásán dolgozunk, hogy hogyan lehet ezeket az integrációkat közösen jobb megoldásra vezetni.
Melyek voltak a tavalyi év legjelentősebb eredményei, mire a legbüszkébb?
2023-ban az integrációkat olyan módon valósítottuk meg, hogy időközben az üzletág alapműködése is folyamatosan növekvő tendenciát mutatott. Több olyan projektben is részt vettünk, amelyekben olyan jövőbe mutató változásokat generálunk és hajtunk végre, amivel a szervezet működése hatékonyabbá tehető. Ilyen volt például a minden vasútvállalatot érintő 19/2011-es NFM rendelet módosítási projektje, amelyben a kollégák munkájának eredményeképpen egy újabb modernizációs lépéshez érkezett el a vasúti képzések területe. A képzési területen a GINOP képzési projekt eredményeinek köszönhetően külső forrás bevonásával, képzési
költség megtakarításával tudtuk megrendelőink számára alapszolgáltatásainkat biztosítani. Több folyamatunk megváltoztatását is elértük az előző évben, a munkavédelmi szervezet folyamatainak digitalizálását, a digitális aláírások munkaügyi iratokon való alkalmazási rendszerének bevezetését vagy a belső kommunikációs
rendszer kialakítása, aminek köszönhetően most például ez a cikk is létre tudott jönni. Eredménynek tartom, hogy a Szolgáltató Központ a csoportban egyedülálló módon megszerezte a Családbarát Munkahely minősítést. Kifejezetten büszke vagyok a kollégáimra és a velük való együttműködésre, ami lehetővé tette,
hogy ezeket a sikereket, célokat el tudjuk érni, hiszen ezt csak közös erővel lehetett megvalósítani.
Milyen feladatokra, kihívásokra számíthat 2024-ben az üzletág?
2024 sem lesz eseménytelen és az eddig elért eredmények adnak új erőt és lendületet ahhoz, hogy az előttünk álló kihívásoknak is meg tudjunk felelni; amiben bizonyos, hogy nagyon nagy szerepe lesz a digitalizációnak. Folytatjuk a folyamatok digitalizációját, célunk, hogy a Társaság, illetve a megrendelőink munkavállalói
számára minél magasabb hozzáadott értéket tudjunk teremteni, és az adminisztratív részfolyamatokat hosszú távon csökkenteni tudjuk.