A magyar utazóközönséget célozza meg luxus élményjárataival a MÁV-VOLÁN-csoporthoz tartozó MÁV Rail Tours Kft. Schvéd Norbertet, a társaság ügyvezető igazgatóját kérdeztük az újdonságokról, a piaci helyzetről, lehetőségekről és a nosztalgiajárművek felújításáról.
A MÁV Rail Tours június elején indított luxus-hálókocsikkal közlekedő vonatot a Semmeringre, ez volt az első alkalom, hogy kizárólag magyar utasoknak kínáltak ilyen szolgáltatást. Milyen tapasztalatokkal zárult a két napos élményvonatozás?
Véleményünk szerint nagyon jól sikerült az út, és a visszajelzések is ezt támasztják alá. Reméljük, hogy sikerült minden utasnak a kedvében járni. A foglaltság is kedvező volt, hiszen összesen 56 helyet tudtunk ezen az úton felajánlani, amelyből 46-an utaztunk az ausztriai Mürzzuschlagba és vissza. A luxus vonatutak szervezésében több évnyi tapasztalattal rendelkezik a MÁV Rail Tours, így reméltük, hogy árban és szolgáltatási színvonalban kedvező ajánlatot tudunk majd adni a magyar utasoknak is.
Lesz folytatás?
Mindenképpen tervezzük, ehhez viszont szerződnünk kell majd egy erre vállalkozó vasúti társasággal Svédországban. Terveink szerint jövőre „Sarki fény expressz” néven közlekedtetünk vonatot nyáron Európa legészakibb, vasúton is elérhető helyszínére, Bodoba illetve Narvikba, így a vonatút átnyúlna Norvégiába is.
Mennyire jelent nehézséget külföldön lefoglalni a pályát egy-egy nosztalgiaútra?
Ez nagyon ország- és vasútfüggő Európán belül is, eltérőek a lehetőségek és az adottságok. Tapasztalataink szerint tőlünk délre és keletre teljesen más a hozzáállás, mint Nyugat-Európában. A balkáni országokra ezen a területen is jellemző a „kicsit ráérünk még” mentalitás, ami számunkra annyit jelent, hogy néha hónapokba telik, míg árajánlatot kapunk. Svájcból viszont például rövid időn belül érkezik az ajánlat, az ottani vasúttársaság rugalmas abban az esetben is, ha valamit változtatni akarunk. Annak viszont már nagyon megkérik az árát. Szintén nagyon jó a kapcsolatunk és az együttműködésünk az olasz vasutakkal, annak ellenére, hogy nagyon nehezen engednek be külföldi vasúttársaságot, főleg, ha valaki nosztalgiaszerelvénnyel akar közlekedni. A Simplon Orient mellett mi vagyunk a másik vasúttársaság, akit viszonylag könnyen a hálózatukra engednek. Ugyanakkor nem véletlenül említem ezt a két országot, hiszen a csodálatos természeti környezet és a magas hegyek miatt az ide szervezett utakat szívesen választják az emberek.
A nosztalgiánál, illetve az élményutazásnál melyik az „erős” időszak?
Alapvetően a tavasz a főszezon, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy mégis szeptemberben és októberben utaznak a legtöbben.
Az elmúlt két évben igen erőteljesen növekedett a forgalom a vasúton, Önök is ezt tapasztalják?
A belföldi nosztalgiaforgalomban idén némi visszaesést tapasztaltunk. Ez az új ország- és vármegyebérletek bevezetésével lehet összefüggésben. A tarifareformnak köszönhetően nagyon kedvezményesen lehet belföldön utazni, és az emberek ezt a lehetőséget ki is használják. A nemzetközi utazásoknál nincs ilyen változás, sőt, már 2025-re is bíztatók a foglalások. Ez leginkább abból adódik, hogy a hosszabb és drágább utakat az emberek általában előre megtervezik. Így persze mi is jobban látjuk, hogy milyen évre lehet számítani.
Mennyien dolgoznak a MÁV Rail Toursnál, és mennyire jellemző a „mozgás”, illetve a fluktuáció a cégnél?
Összesen 93-an dolgozunk a cégnél, ebből 24 kolléga mozdonyvezető. Alacsony a fluktuáció a Rail Toursnál, úgy vélem, hogy a munkatársaim is szeretnek a vállalatnál dolgozni.
A mozdonyvezetők viszonylag magas aránya gondolom, abból adódik, hogy gőzmozdonyokat is üzemeltetnek.
Részben igen, egy gőzmozdonyon legalább két mozdonyvezetőnek kell egy időben szolgálatot teljesítenie, és a száz kilométernél hosszabb utakon az előírások szerint három kollégának kell egyszerre a mozdonyon tartózkodnia.
Egyre nehezebb ugyanakkor nemzetközi pályákra kijutni gőzmozdonnyal, Ausztriában is fenntartásokkal fogadták a mostani úton a két 424-est.
Szigorodnak az előírások, 2018-ban még gőzvontatással jártunk a Semmeringen, a hó eleji mürzzuschlagi látogatáson már önállóan nem is közlekedhettek a 424-esek. Meghívást kaptunk ugyan a Semmering vasút 170 éves évfordulója alkalmából tartott ünnepségre, de őszintén szólva az osztrákok nem tették egyszerűbbé a dolgunkat. Volt olyan pont, amikor azt mondtuk, hogy nem is vállaljuk az utazást, ám a Vasútmúzeum igazgatója, Kerstin Ogris sokat segített az adminisztrációban, így végül elvittük a 424 009-est és a 424-247-es mozdonyokat a rendezvényre. Először azt kérték, hogy hidegen vigyük ki a mozdonyokat, amihez mi nem járultunk hozzá, így végül a vonatba sorozva, gőzpárnán továbbítottuk a járműveket. Nyílván nem alaptalan részükről az aggodalom, hiszen tartanak a tűzesetektől. Mivel sok az alagút a semmeringi szakaszon, fel kell készülni arra is, hogy nagyon bonyolult lehet a mentés.
Milyen felújításokat terveznek a nosztalgiaflottában?
Idén nyáron fejezzük be az Ezüstnyíl motorvonat felújítását. A jármű külső részét Dunakeszin hozták rendbe, a belső részt a kollégáim újítják fel. A Hargita motorvonat tavaly megújult, a Turán szalonkocsi átépítése két hete fejeződött be. Ugyancsak megújult a 027-es étkezőkocsi is, és folyamatban van a 424-365 sorozatszámú gőzmozdonyunk felújítása is. Ezzel szeretnénk megünnepelni, hogy idén lesz száz éve annak, hogy forgalomba állt a legendás 424-es gőzmozdony.
A MÁV Rail Tours nemcsak értékmentő nosztalgiajáratok közlekedésével foglalkozik. Mi tartozik még a portfólióba, mivel tartják fenn a céget?
Alapvető feladatunk a személy- és áruszállítás, a harmadik terület pedig a „minden más”. Ebbe a kategóriába alapvetően a járműkarbantartás tartozik, de fontos szerep jut a járműkölcsönzésnek, bérbeadásnak, illetve a portfóliónkhoz tartozik ezeken felül a filmezés is. Ahhoz, hogy gazdaságosan működtessük a céget és folytatni tudjuk értékmentő tevékenységünket, egyszerre több területen is jelen kell lennünk.