Ha nyár, akkor indulhatnak a retró hétvégék is, mégpedig a közönségkedvenc és a magyar ipar ikonikus és méltán közkedvelt járműveivel. Az idei sorozat nem is kezdődhetett volna mással, mint az ötven éves Giganttal, a vasutasok és vasútbarátok, no és a műszaki téma iránt érdeklődő utasok egyik nagy kedvencével. A MÁV legendás V63-as villamosmozdonyának első példányai éppen ötven évvel ezelőtt gördültek le a gyártósorról, és a Ganz-Mávag 1988-ig összesen 56 darabot adott el ezekből a járművekből a magyar vasútnak. Ennek tiszteletére rendezte meg a MÁV-START a nyár idei első retró hétvégéjét Gigant 50 elnevezéssel, melyen a legutolsóként épült 056-os pályaszámú Gigant és társai vontatták a szerelvényeket június 1-én és 2-án a dél-balatoni vasútvonalon. Szombaton és vasárnap egy-egy pár Retró Balaton InterCity vonat is közlekedett, természetesen a nemrég felújított, eredeti színvilágában pompázó és kitűnő állapotban levő 056-os Giganttal. Ezeken a járatokon a nyolcvanas évek szintén közkedvelt személyszállító járművein, így a „lengyel” vagy a „bautzeni” gyorsvonati kocsikon, illetve a MÁV-START komfortkocsiján lehetett utazni.
A Gigant népszerűségét mutatja, hogy a szakmában is rendkívül közkedvelt a magyar ipar remek terméke. Ugyancsak a múlt héten megrendezett Vasúti Járműipari Szimpózium konferencián amolyan levezető programként dobták be a szervezők azt a kérdést az egybegyűlteknek, hogy „Ha nem számítana a pénz, melyik járműre költenének a legszívsebben?” A konferencia résztvevői által leadott rögtönzött szavazatok meglepő eredményt hoztak: a Gigant ugyanis holtversenyben végzett a Flirt motorvonattal, a KISS és a Vectron például hozzájuk képest a kanyarban sem volt. Az ötven éves mozdony ennyire népszerű még mindig, szakmai berkekben is.
Június 1-én a reggeli Retró Balaton InterCity (IC) vezére Ceglédi Sándor nagykanizsai mozdonyvezető volt, akinek nem jelent újdonságot a Gigant vezetése, hiszen 1989-ben kezdte a pályát. Akkoriban még szinte újnak számítottak ezek a mozdonyok – a 056-os 1988 májusában készült el – és a vasutasok nagy becsben tartották akkor is a drága és korszerű mozdonyokat. A Giganttal ugyanis „hegyeket lehetett megmozgatni”, a hatlábú, ötezer lóerős mozdony különösen a tehervonatok előtt bizonyította erejét, de helyt álltak a hegyeshalomi vonalon is a nagy terhelésű és emelt sebességű nemzetközi járatok továbbításakor. A MÁV-START-nál mind a mai napig meghatározó mozdonytípus a V63-as, ami különösen a nehéz személyszállító vonatok élén hasznos. Az egyre hosszabb szerelvények pedig rendszeresek a magyar vasúthálózaton, ami az új tarifarendszernek, az ország- és vármegyebérleteknek is köszönhető.
Még most is játszi könnyedséggel vontatja a Gigant a személyszállító vonatokat, mint ahogy például egy rántás nélkül hozta visszafelé a négyszáz tonna tömegű Balaton Retró IC-t a nyolc ezrelékes, és meglehetősen hosszú balatonaligai emelkedőn is. Nem véletlen, hogy a hazai mozdonyvezetők körében, így Ceglédi Sándornál is a Gigant az egyik kedvenc típus. A dél-balatoni vonalat különösen szeretik a vezérek, hiszen rendkívül szép a vonalvezetése, és nagyon jó a pálya: Budapest és Balatonszentgyörgy között egy rövidebb, harminc kilométeres szakasz kivételével végig megújult az infrastruktúra, ezáltal a mozdonyok is sokkal csendesebben és simábban közlekednek. A MÁV 30-as vonala elsősorban Balatonaliga után mutatja meg igazi arcát, amkor az állomást elhagyva a fák mögül felbukkan a Balaton. A magyar tenger látványa pedig napsütésben, esőben és havazás közben is csodálatos. A nagy szintkülönbség miatt kis túlzással innen Siófokig be lehet gurulni a pályán. Bár még rendszerint V43-as mozdonyok vontatják errefelé az IC-ket, de azért néha akad Gigant is, nyáron pedig ez a Traxx mozdonyok felségterülete. Flirt és KISS motorvonatok is járnak erre, amelyek az utasok körében is népszerűek, elsősorban a modern, légkondicionált és kellemes utasterük miatt.
A modern motorvonatokat a mozdonyvezetők is szeretik, hiszen rendkívül kulturált a vezetőállásuk, kényelmesek, a kiváló gyorsítási és fékezési tulajdonságaik miatt pedig könnyebben tartható a menetrend. Bár gyorsulásban a Gigantnak sincs szégyenkezni valója, ezt jól mutatja az is, hogy a 056-os egy négyszáz tonna tömegű IC-vel (plusz 118 tonna a mozdony) körülbelül egy perc és húsz másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás sebességet. A kulturált közlekedéshez a mozdonyra szerelt villamosfék is hozzájárul. Ezáltal a fékek és a különböző alkatrészek is kevésbé kopnak el a mozdonyon és a vontatott járműveken egyaránt. Ceglédi Sándornak aznap Balatonszentgyörgyön ért véget a 12 órás szolgálata, a 860-as számú IC vonatot kollégája, Kránicz Gellért vette át tőle. A fiatal mozdonyvezető továbbította innen Keszthelyig a vonatot, majd ellenpárját, az IC 865-öst vitte Budapest Déli pályaudvarig. Kránicz Gellért – aki szintén a Nagykanizsai Vontatás-szolgáltatás munkatársa – öt éve dolgozik a MÁV-START-nál, és mint mondta, gyermekkori álma vált valóra azzal, hogy mozdonyvezető lett. Emellett a Gigant sem idegen tőle, nagyon szereti vezetni, a Traxx mellett ez a kedvenc típusa. A menettulajdonságai mellett a megjelenése is nagyon impozáns, és kényelmes vezetni. A mozdonyvezető a villamos féket is kedveli a járművön, különösen akkor, amikor tuskófékkel szerelt kocsikat kell továbbítani, bár ezek már kezdenek a forgalomból kikopni. A Giganton, elsősorban a korábbi százas sorozaton megbízhatóan működik a villamosfék, még akkor is, ha időnként a hatból egy-egy vontatómotor nem működik. A villamosféket akkor nem szabad igénybe venni, a kettes vontatómotor nem működik, ez teszi lehetővé ugyanis a szellőztető működését.
A Retró Balaton IC vonatokon az eredti színvilágú CAF étkezőkocsi közlekedett, amelyen múltidéző ételekből is választhattak az utasok. Ezzel együtt nem maradt le az étlapról az Utasellátó hamburgere és a gyros-tál sem, ami leginkább a fiatalok körében népszerű. A rendezvényhez kapcsolódva Keszthelyen a Volánbusz Ikarus 266-os autóbusza vitte el az érdeklődőket rövid városnézésre, és ezzel a járművel lehetett utazni a Kányavári-szigetre is.
A retró rendezvények folytatása következik, június 8-án a Mátra InterRegio vonatokon lehet utazni a Samu becenevű, harminc éve közlekedő motorvonattal. A MÁV-START BVmot típusú járműve szintén a magyar ipar terméke. Samu menetrendje illeszkedik a Volánbusz szombati Hatvani retrónapjához.