Megújult a 80-as fővonal Miskolc és Mezőkeresztes közötti szakaszának bal vágánya, az új pályán sebességkorlátozás nélkül közlekedhetnek a szerelvények. A beruházás második ütemében Mezőkeresztes és Emőd között dolgoztak a pályaépítők, a munkában Mihalenkó Béla a MÁV vonalkezelőjeként vett részt. Vele beszélgettünk az elvégzett munkáról és a tapasztalatairól.
A MÁV saját beruházásaként két ütemben újította meg Miskolc-rendezőpályaudvar és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a vasútvonal bal vágányát. Rendben zajlott december 4-én a második ütemben elkészült szakasz forgalomba helyezése?
Az első ütemben a 15 kilométer hosszú Miskolc-Nyékládháza-Emőd vonal bal vágányának felújítása szeptember 2-án kezdődött és a beruházás október 18-án határidőre befejeződött. Ezt követően látott hozzá a MÁV FKG Kft. Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a nyílvonali vágány átépítéséhez 12,2 kilométer hosszúságban, ennek a szakasznak a forgalomba helyezése szintén az eredeti tervek szerint december 4-én megtörtént. Ilyenkor a területi pályalétesítményi osztály illetékese dönt a forgalomba helyezésről a kivitelező által átadott mérési jegyzőkönyvek felülvizsgálata, valamint a szakszolgálatok írásos nyilatkozatai alapján. A forgalomba helyezés rendben lezajlott, a vasúti közlekedés december 5-én indult újra az átépített bal vágányon.
Milyen állapotban volt ezt megelőzően ez a szakasz a 80-as vonalon?
Miskolc és Nyékládháza között 1969-ben, Emődtől Nyékládházáig 1970-ben, Mezőkeresztes és Emőd között pedig 1971-ben épült át utoljára a bal vágány. Ebből is adódóan a 27 kilométer hosszú vonal több szakaszán az eredeti 120 helyett 100 kilométer/órára csökkent az engedélyezett sebesség, és ideiglenesen helyenként 60-80, sőt 40 kilométer/órás lassújeleket kellett bevezetni. A betonaljakban a fabetétek elkorhadtak, az ágyazat rendkívül szennyezett volt és a visszatérő pályahibákat karbantartással már nem lehetett megszűntetni. A jobb vágányon valamivel jobb a helyzet, hiszen ott 1983-ban történt felújítás és LM típusú műanyag betétes betonaljak épültek a sínek alá.
Milyen szinten újult meg most a bal vágány?
A felépítmény teljesen új lett, ezáltal a nyílt vonalon megszűntek a sebességkorlátozások. Ágyazatrostálás, helyenként alépítményjavítás történt, vadonatúj vasbetonaljak és folyóméterenként hatvan kilogrammos, 120 méter hosszú sínek lettek beépítve. A december 4-én forgalomba helyezett 12,2 kilométer hosszú szakaszon Emőd és Mezőkeresztes között 20 ezer vasbetonaljat és 24 500 folyóméter új sínt épített be a kivitelező, emellett hatszáz méteren teljesen megújult az ágyazat. Mindkét szakaszon dolgozott az Európában is ritkaságnak számító SMD óriás géplánc, amely naponta 1500 méteren cserélte ki a sínt és a vasbetonaljakat.
Mikortól lehet ezen a szakaszon 120 km/h-val közlekedni?
Közvetlenül a forgalomba helyezést követően nyolcvannal közlekedhetnek a vonatok Emőd és Mezőkeresztes között. A tervek szerint december 10-14. között lesz sebességemelő szabályozás, így a december 15-i menetrendváltozástól 100 km/h-val haladhatnak itt a szerelvények. A további sebességemelést viszont alapvetően a hőmérsékleti viszonyok befolyásolják. A 120 km/h-s sebesség engedélyezése érdekében ugyanis még egy alkalommal sebességemelő vágányszabályozást kell elvégezni, valamint egy rövid szakaszon ki kell alakítani a vágány semleges hőmérsékletét. Erre valószínűleg 2025 tavaszán lesz lehetőség.
Az állomások átmenő vágányain is volt felújítás?
Ezekre ez a beruházás nem terjedt ki, viszont a MÁV Emőd állomáson megszüntette a sebességkorlátozást. Nyékládházán az egyik kitérőnél még hatvan, egy rövid szakaszon pedig nyolcvanas korlátozás érvényes, de a tervek szerint kézi ágyazatcserével és gépi kitérőszabályozással ez is megszűnik.
Vonalkezelőként mi volt a feladata és mennyire elégedett ezzel a beruházással?
Többek között a szakmai felügyeletet láttam el a beruházás idején, így például ügyeltem a technológiai előírások teljesítésére vagy a visszanyert felépítményi anyagok elszállítására illetve elhelyezésére. A munkával nagyon elégedett vagyok és úgy gondolom, hogy ezt a többi kollégám nevében is kijelenthetem. Megfelelő minőségben újult meg ez a szakasz, az ütemet tartottuk, időben megérkeztek a beruházáshoz szükséges anyagok, és az előre eltervezett munkafolyamatok is rendben zajlottak. Nagyon nagy lépésnek tartom ezt a beruházást, szakmai szempontból minden igényt kielégítő pályát sikerült üzembe helyezni.
Mióta dolgozik a MÁV-nál?
Ez az első munkahelyem, a MÁV-nál 1987. július 1-én vonalgondozóként kezdtem dolgozni. Ezt követően letettem a technikusi vizsgát, majd 1999-ben vasúti tisztként végeztem. Vonalkezelőként 2008 óta dolgozom a vasúttársaságnál.