Reneszánszát éli a Kéktúra mozgalom, egyre többen vágnak neki a hazánkat gyalogszerrel végigjáró, Országos Kékkörnek. A ma már három nagy szakaszból álló – Országos Kéktúra, Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra, Alföldi Kéktúra –, összesen több mint 2500 km bebarangolása a kalandon, a szabadságon, a rendszeres mozgáson és a csodálatos tájakon kívül bepillantást nyújt az egyes tájegységek életébe, történelmébe, néprajzába és hétköznapjaiba is. Legrégebbi és legismertebb szakaszát, az Országos Kéktúrát a National Geographic is beválasztotta a világ leginkább ajánlott 25 úti célja közé.
A hazánk északi tájain, Írott-kőtől Hollóházáig haladó haladó turista útvonal több szállal is kötődik a MÁV-hoz és a vasutasokhoz. Az Országos Kéktúra nyomvonalának kialakítása már az 1930-as évek elején elkezdődött, de csak a háború után lett népszerű, köszönhetően a vasutas turistáknak. A Budapesti Lokomotív Sportklub Természetjáró Szakosztálya ugyanis az 1952. évi programját az ország kék útvonalára szervezett „Kéktúrákra” építette fel.
A teljes útvonalat bejárókat zománcos jelvénnyel díjazták. A következő évben már a többi vasutas turista is csatlakozott a mozgalomhoz, majd 1960- tól már más szakmák természetjárói is megszerezhették az Országos Kéktúra „vasutas” jelvényét. Mivel az érdeklődés jelentős növekedése meghaladta a szakosztály erejét, ezért a vasutasok a mozgalom szervezését, irányítását 1961-ben átadták a Magyar Természetbarát Szövetségnek.
Az igazi ismertséget mégis a hazai természetfilmezés megteremtője, Rockenbauer Pál hozta meg, amikor elkészítette a „Másfélmillió lépés Magyarországon” című, mai napig is nagy sikerű filmjét. Az eltelt évtizedek alatt már több mint hétezren teljesítették a klasszikus távot, és járták végig az Országos Kéktúra (OKT) útvonalát. A túrázást ma még izgalmasabbá teszi a hivatalos füzetbe történő pecsétgyűjtés, amivel igazolni lehet egy-egy szakasz teljesítését. Jelenleg 367 pecsét „dolgozik” 272 érintőponton a Kékkör mentén.
És itt csatlakozik a Kéktúrához ismét a MÁV, hiszen számos bélyegzőhely a túra mentén található vasútállomáson lett kialakítva (a teljesség igénye nélkül: Sümeg, Keszthely, Zirc, Szárliget, Dorog, Gyermekvasút, Mátraverebély, Sirok, Szarvaskő, Boldogkőváralja, Sátoraljaújhely). Ráadásul ezeknek a túráknak mindenképpen tömegközlekedéssel érdemes nekivágni, hiszen a szakaszok kezdő és végpontja mindig távol található egymástól. A Kéktúrát elkezdeni soha nem késő, nincs idő- vagy sorrendi előírás, csak a felejthetetlen élmény minden évszakban. Tehát kalandra fel, indulj el egy úton!