Koper, a rövidke szlovén Adria legnagyobb városa, legfontosabb kikötője, a régió kereskedelmi és gazdasági központja. A 26 ezer lakosú település nem mondható üdülővárosnak, egzotikus strandja nincs, azokat inkább a negyven kilométer hosszú szlovén riviérán, azon belül is Portorož városában érdemes keresni. A távolságok viszont nem rettentik el a turistákat, hiszen Portorož 16 kilométerre található, Trieszt 22 kilométerre fekszik. Koper óvárosa viszont nagyrészt autómentes, rendkívül szép és gondosan karban tartott épületeivel, kedves tereivel, a reneszánsz palotával és a szűk utcáival igazi turistalátványosság. A szigetváros – eredetileg egy szigetre épült – 1278-tól mintegy ötszáz évig a Velencei Köztársasághoz tartozott, a Capodistriának nevezett település ekkor élte igazi fénykorát a só- és a gabonakereskedelem révén, és az Adria egyik legfontosabb kikötője lett. Az I. világháborút lezáró békeszerződésekben a győztes nagyhatalmak Olaszországnak ítélték Isztriát Koperrel együtt, majd 1945-től Jugoszlávia része volt 1991-ig, azóta Szlovénia legnagyobb kikötővárosa. A velencei hatás azonban megmaradt az építészetben és a hangulatban is, és itt él az isztriai legnagyobb olasz kisebbség, amit a városban elhelyezett kétnyelvű táblák is mutatnak.
A MÁV-START idén is közlekedteti a hetvenes-nyolcvanas évek vonatos hangulatát idéző Retró Istria expresszt, amely június 28-tól augusztus 31-ig mindennap közlekedik Budapestről Koperbe és Fiumébe (Rijeka). A Déli pályaudvarról este kilenckor induló hatkocsis szerelvény egyik fele a szlovéniai, a másik pedig a horvátországi városba közlekedik. Koperbe menetrend szerint másnap reggel 8.35-kor érkezik meg a vonat. A szintén népszerű Adria InterCity-vel összehasonlítva az a legnagyobb különbség, hogy itt nincs légkondi és étkezőkocsi, mint az adriai ékszerdoboz Koper, A szlovén Adriára, ezen belül Koper városba vasúton június 28-a és augusztus 31-e között a Retró Istria expresszel lehet közvetlenül eljutni Budapestről, amely ebben az időszakban mindennap közlekedik. Ez a járat igazi retró hangulatot áraszt, egy éjszakai utazást követően reggel már „nyakunkba vehetjük” a várost, fürödhetünk a tengerben, vagy ellátogathatunk a közeli településekre. Igazi retró hangulatot, olcsó árakat tesz lehetővé a MÁV-START, és az az igazság, hogy a hálókocsiban itt is kényelmesen lehet utazni. Ezeket a hálókocsikat ugyan 1985-ben vásárolta a MÁV az akkori NDK-tól, viszont a német precizitásnak és a kellő karbantartásnak köszönhetően a görlitzi járművek még mindig „jó kondinak” örvendenek, és az ágy is kifejezetten kényelmes a kupékban. Emellett ugyanazt a kedves kiszolgálást kapja a MÁV-START személyzetétől az utas a háló és fekvőhelyes kocsiban is, mint az Adria InterCity-n. A hálókocsi fülkéjében legfeljebb hárman utazhatnak, de kétszemélyessé is alakítható a kupé, és kérhető egyágyas elhelyezés is.
A fülkékben mosdókagyló is található, az utasokat vetett ágy és tisztasági csomag várja. Az utaskísérőtől este kérhető ásványvíz, reggel az Utasellátó munkatársa meleg italt és reggelit szolgál fel a fülkékben. Ugyanúgy a fekvőhelyes kocsikban is, bár ott egyszerű harapnivalót, általában kekszet és meleg italt visznek a fülkékbe. Induláskor ugyanúgy található ágynemű a fülkékben, bár a fekvőhelyes kocsikban az utasok maguk ágyaznak meg. Ami viszont közös, hogy a kényelemről és a biztonságról zárható fülkék és az utaskísérő gondoskodik. A fekvőhelyes és a 2. osztályú kocsi is retró hangulatot áraszt. Mindkettő a hetvenes évek elején épült a győri RÁBA-gyárban, előbbit 1985-ben, utóbbit a kétezres években újította fel a MÁV. Másodosztályon – ahol egy fülkében hat utas foglalhat helyet – ezzel a járattal 23 euróért, illetve a vasutas családoknak a FIP jeggyel vagy igazolvánnyal még kevesebbért lehet eljutni az adriai tengerpartra, ami manapság kellőképpen jutányos árnak számít. Az ülőhelyes kocsiban helyezhetők el a kerékpárok is. Itt elsősorban a kalandra, na és persze a nyaralásra vágyó fiatalok, a fekvőhelyes és hálókocsis részben általában családok, baráti társaságok, párok utaznak, de nem ritka az sem, hogy valaki egyedül indul felfedezni az Adriát a retró expresszel. Az utazó tehát másnap reggel már élvezheti a mediterrán hangulatot a kis szlovén városban.
Ehhez mérten a pályaudvar is szerény, viszont az utasok légkondicionált váróterembe térhetnek be, ahol ingyenesen igénybe vehető a kulturált mosdó, emellett csomagmegőrző is rendelkezésre áll, és közvetlenül a vasútállomás mellett található a modernizált autóbusz-pályaudvar is. Innen indulnak az autóbuszok a környékbeli településekre, így Piranba vagy Portorožba, amely jelenleg Szlovénia legelegánsabb és legnépszerűbb nyaralóhelye. Szintén innen indul autóbusz a centrumba, bár igazából nem érdemes autóbuszra szállni – hacsak nincs sok csomagunk vagy nagyon melegünk –, hiszen a városközpont illetve az óváros alig egy kilométerre található. Koper óvárosa, amely eredetileg egy szigetre épült, meglehetősen kis kiterjedésű, ám szűk utcáival és tereivel nagyon hangulatos. Tulajdonképpen minden utca a városközpontba vezet, amely leginkább a velencei hangulatot árasztó Tito teret, a Prétori palotát és a Harangtornyot foglalja magában. Ez a város arca, érdekes látnivalókkal.
A turisták számára fontos lehet, hogy a palota alagsorában található a Turista Információs Iroda, ahol többek között magyar nyelvű térképet is kaphat az utazó. Bár Koper óvárosában nehéz eltévedni, azért jó szolgálatot tesz az információs térkép, amelyen megtalálhatók a legfontosabb látnivalók, illetve azokat az autóbuszvonalakat is feltüntetik rajta, amelyekkel a város különböző pontjai, így az egyik strand is elérhető. Koperben két ingyenesen igénybe vehető strand működik, az egyik közvetlenül a kikötő szomszédságában, a másik pedig az óváros szélétől egy buszmegállónyira a sétányon. A Prétori palota alatti átjáróból nyíló szűk sétálóutca a város egyik gyöngyszeme, amely kis üzleteivel és kávézóival kényezteti az ide látogatót, emellett nagyon sok a fagylaltozó és a pizzéria is, ami mindenképpen összefüggésbe hozható az olasz lakossággal. Mivel Koperben él a legnépesebb olasz közösség az Isztriai-félszigeten, így a városban a táblák általában kétnyelvűek, a vendéglátó-létesítmények étlapjain a választható fogások és az italok szlovén, olasz és angol nyelven is megtekinthetők.
Az óváros déli oldalán található Koper, vagyis Capodistria egyetlen megmaradt kapuja, a Muda-kapu, melyet a város címere, a sugárzó nap díszít. A történelmi hűség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a koperiek ragaszkodnak a hagyományokhoz, például már a pályaudvar peronján a Koper-Capodistria felirat fogadja az ide érkezőt. Az Isztriai-félsziget nyugati kapujának felkeresése nagyon jó ajánlat azoknak a turistáknak is, akik jutányos áron szeretnének eljutni vasúton az Adriára, ott néhány napot eltöltenének, mint ahogy azoknak is, akik csak egy villámlátogatást szeretnének tenni a szlovén tengerparton. A Retró Istria expressz menetrendje ugyanis nagyon kedvező. A vonat reggel fél kilencre ér Koperbe, ahonnan csak este nyolckor indul vissza Budapestre, így szinte egy egész nap rendelkezésre áll városnézésre, gasztronómiai túrára vagy napozásra és strandolásra.
Fotó: Kaliszky Zsolt