A MÁV Rail Tours célja, hogy a magyar utazók számára is elérhető áron ajánljanak prémium-, illetve luxus-élményvonatos utazást. Ennek volt az első állomása az az ausztriai hálókocsis utazás, ahol a vendégeknek különleges élményekben lehetett részük.
Kétnapos különvonat indult a MÁV Rail Tours Kft. szervezésében és üzemeltetésében június 8-án Budapestről a Semmering-hágón át Mürzzuschlagba, az ottani Vasútmúzeum által rendezett ünnepségre. Az esemény apropóját az adta, hogy 170 éve, 1854-ben adták át a 42 kilométer hosszú Semmering-vasutat, a világ első hegyi vonalát, és 180 éve, 1844-ben nyílt meg a Mürzzuschlag–Graz közötti vonal. A Vasútmúzeum vendége volt a július 9-ei ünnepségen és kiállításon két 424-es gőzmozdony, amelyek a különvonathoz csatolva jutottak ki az ausztriai rendezvényre. Ám számunkra az igazi különlegesség nemcsak ez volt, hanem az, hogy a MÁV Rail Tours először indított kizárólag magyar utasoknak az Orient expresszhez hasonló, prémium-hálókocsis élményvonatot. Ezt a szerelvényt igazából guruló szállodának lehetne minősíteni. Ugyanis nem a szokásos éjszakai hálófülkékben, hanem tágas, igényes és minden kényelmi berendezéssel felszerelt De Lux és Superior minősítésű lakosztályokban foglalhatnak helyet az utasok. A De Lux kocsiban öt, a Superior kocsiban pedig négy fülke található, amelyek egyenként kétszemélyesek. Akárcsak a vonatok királyán, a híres Orient expresszen, annyi különbséggel, hogy a magyar szerelvényen minden fülkéhez zuhanyzó is társul. Bár itt a méretek korlátozottak, hideg és meleg víz mindig az utasok rendelkezésére áll, továbbá a bekészített tisztálkodószerek mellett hajszárító is van. Faborítású falak, minőségi szövetek és szőnyegek, illetve ezek kombinációja teszi az utazást különleges élménnyé, továbbá az is, hogy az átépített és felújított kocsiknak kitűnő a menetkomfortja. A Superior lakosztályban emellett lehajtható franciaágy teszi kényelmessé és hangulatossá az utazást.
A MÁV Rail Tours vezetésének célja, hogy a magyar utazóknak is elérhető áron ajánljanak luxus-élményvonatozást. A többnapos utak ugyanis a magyar közönség számára még nem rendszeresek, azokat leginkább a külföldi tehetős utazók vették és veszik igénybe. Persze magyar utazóknak is elérhetők a Rail Tours és a partnere, az angol Golden Eagle Luxury Trains utazásszervező ajánlatai, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez eddig a külföldiek privilégiuma volt. A szervezett külföldi vonatos kirándulásokon, amelyeken nemcsak Európába, hanem például Iránba is eljutnak a Rail Tours szerelvényei, leginkább az angol nyelvterületű országokból – Nagy-Britannia, Egyesült Államok, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália – érkező vendégek utaznak. Ott alakult ki ugyanis leginkább ennek az utazási formának a kultúrája. Az viszont bizonyos, hogy aki egyszer elmegy egy ilyen útra, az nem csalódik, és élményekkel tér haza. Mint ahogy a kétnapos ausztriai utazás is élmény volt, nemcsak a kényelem és a programok miatt, de a személyzet is mindent megtett azért, hogy az utasok jól érezzék magukat. A vendégeket ugyanis finom fogások és tartalmas programok várták a vonaton és Ausztriában is. Ugyan maguk a fülkék is rendkívül kényelmesek nappal és éjszaka egyaránt, de a vonat ezen az úton is külön étkezőkocsit és bárkocsit továbbított.
Az exkluzív bárkocsi tökéletes helyszínt biztosít új barátok megismeréséhez, egy finom ebéd vagy vacsora előtti ital elfogyasztásához vagy akár éjszakába nyúló beszélgetésekhez, kikapcsolódáshoz. Snackek és italok széles választéka, különböző koktélok, gyümölcslevek színesítik a bár kínálatát. Ebben a közegben az élő zene járul hozzá még, és teszi igazán felejthetetlenné az utazást. Az étkezőkocsi kínálatát már közvetlenül az indulás után, a reggeli idején megismerheti az utas, de igazán a séf és a cukrász által készített ebéd és vacsora jelent igazi kulináris élményt.
A szerelvény indulása után már reggelivel várta az utasokat az étkezőkocsi személyzete, de a jegy ára természetesen tartalmazta mindkét nap az ebédet és a vacsorát, sőt korlátlan italfogyasztást – néhány koktél kivételével – a bárkocsiban is. A vacsora alatt a prémiumvonatokon – mint ahogy a Semmeringbahnra tartó szerelvényen is – az utaskísérők szokás szerint megvetették a fülkékben az ágyakat, másnap pedig, a reggeli idején nappali használatra alakították vissza a vasúti lakosztályokat, így az utasok maximális kényelemben érezhették magukat. Ezen az úton a hat hálókocsi 46 utasát 19 tagú személyzet kényeztette, többnyire utaskísérők, felszolgálók, kiszolgálószemélyzet, séf, cukrász, na és a bárzongorista. A luxus-nosztalgiautazásra Viczián Gábor zeneszerző, előadó külön programokkal és koncerttel készült, így a két nap alatt alig volt olyan időszak, amikor ne lett volna kísérőzene a bárkocsiban. Emellett a vonathoz csatolt két gőzmozdonyon – a 424-009, és a 424-347 – kilenc mozdonyvezető teljesített szolgálatot. Bár a két mozdony gőzpárnán érkezett a Vasútmúzeum vasárnapi ünnepségére, a szigorú osztrák előírások miatt akadt dolguk a mozdonyt felügyelő munkatársaknak. A szervezők külön programokkal is készültek, fakultatív lehetőségként első nap Mariazellbe, vasárnap pedig egy grazi városnézésre lehetett kiruccanni autóbusszal.
Mürzzuschlag vasútállomás közvetlen szomszédságában, az egykori körfűtőházban kapott helyet a Vasútmúzeum, ahol az osztrák házigazdák mozdonyokat, vasúti járműveket, döntően a Semmering-vasúton egykor szolgálatot teljesítő, karbantartó járműveket és különböző relikviákat állítottak ki. Az évfordulós ünnepségen terepasztalok, könyvkiállítás és gyermekprogramok színesítették a vasárnapi rendezvényt, ahová nemcsak hazánkból, de a környező országokból, így Szlovéniából, Olaszországból és Csehországból is érkeztek látogatók. Igazi különlegesség volt a két magyar 424-es gőzös megjelenése, bár sajnos a szervezők nem engedték túl közel a látogatókat.
Ausztria egyik büszkeségének, a világörökség részét képező, a Semmering-hágón áthaladó vasútvonalnak magyar szála is van. A történelmi hűség kedvéért érdemes ugyanis megjegyezni, hogy a 19. század első felében Bécs és a trieszti kikötő vasúti összeköttetésekor egy magyarországi vonal is lehetséges alternatívaként szerepelt, hiszen az Nyugat-Magyarországon sík pályán épült volna, sokkal egyszerűbb körülmények között és olcsóbban. Kevésbé ismert, de amikor az 1830-as évek végén Bécsben döntöttek erről az összeköttetésről, azért választották a hegyi vonalvezetést a keleti kerülő helyett – ezzel megalkotva a világ első hegyi vasútvonalát –, mert a császári Ausztria nem bízott a magyarokban. Így az osztrákok belevágtak a mérnöki csúcsteljesítménynek számító, alagutakkal és viaduktokkal tarkított Gloggnitz–Mürzzuschlag vonal megépítésébe. Éppen az építkezés megkezdésének évében tört ki az 1848-as forradalom és szabadságharc, így ez az aggodalom nem volt alaptalan.
Manapság azonban a Magyarországról induló nosztalgiavonatozás egyik leginkább kedvelt helyszíne a semmeringi vonal, így a prémium-hálókocsis utazás célállomása Mürzzuschlag volt. A kétnapos utazás vasárnap késő este ért véget, a bemutatkozás jól sikerült, elégedett utasok szálltak le a Kelenföldi pályaudvaron.