Az EU 2021-et a Vasút Európai Évének választotta, ezzel is népszerűsítve a vonatozást, mint fenntartható közlekedési formát. A jeles év kapcsán számos kezdeményezést indítottunk, és mindennapi tevékenységünkben is egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a környezeti megfontolások. Most számba vettük, hogy melyek voltak a tavalyi év legfontosabb zöld mérföldkövei a vasúti közlekedésben.
Fenntarthatósági célkitűzések
A MÁV-Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése. A zöldstratégiai céljainkat a Föld napján ismertettük, amelyek között kiemelt jelentőségű a közlekedési szolgáltatók CO2-kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése és a körforgásos gazdaságra való áttérés, valamint a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása.
CO2-kibocsátás csökkentése
Az Európai Unió Zöld Megállapodása alapján, 2050-re 90%-kal kell csökkenteni a közlekedésből származó CO2-kibocsátást. A közlekedésen belül a közúti ágazat csaknem 70%-ban, a légi és a vízi közlekedés 13-13%-ban felel az üvegházhatású gázok kibocsátásáért, a vasút kevesebb mint fél %-ért. Az EU-ban az utasforgalom 8%-a és a teherforgalom 17%-a terelődik a vasúti közlekedésre. Ez jól mutatja, hogy a vasúti részarány jelentős növelése szükséges ahhoz, hogy a 90%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkentését el tudjuk érni. Ezt a célt hatékonyan támogatja a villamosított vasútvonalak hosszának, az elektromos járművek darabszámának növelése, az áruszállítás vasútra terelése, valamint a járműpark korszerűsítése. A MÁV Zrt. több mint 7000 km vasúti pályát üzemeltet, a villamosított vonalak mennyisége azonban 40% alatt van. Ez 10%-kal kevesebb, mint az európai uniós átlag. Ennek eléréséhez még 700 km pályát kell villamosítanunk az elkövetkezendő 3 évtizedben, és így a CO2-kibocsátást 2050-ig csaknem 60%-kal tudjuk majd csökkenteni.
A MÁV által működtetett gépjármű- és vasúti járműállomány 75%-a 40 évnél idősebb. Ezek nagymértékben hozzájárulnak a környezet terheléséhez és szennyezéséhez. A vasúti közlekedésből származó CO2-kibocsátást legalább 15%-kal szeretnénk csökkenteni évente. 2030-ig ehhez csaknem 800 darab új vasúti jármű beszerzése szükséges. Nagy előrelépést könyvelhettünk el 2021-ben ezen a téren is. A megrendelt 40 darab KISS emeletes motorvonatból 30 már forgalomba állt, az elővárosi vonalakon. A jelenlegi ütemezés szerint 2022 végéig a teljes flotta közlekedhet. A 90 darabos szériából 69 saját gyártású IC+ kocsi járja az országot. November óta tesztüzemben közlekedik 8 tram-train jármű is, Hódmezővásárhely és Szeged között. A tavalyi évben a MÁV-START összesen 57 személykocsijának, 28 motorkocsijának, valamint 44 mozdonyának felújítása, illetve komfortjavítása készült el. Folyamatban van 115 darab villanymozdony beszerzése is.
CO2-kibocsátás megtakarítása a vonatjegyeken
2021. február 17-étől a vonatjegyeken, bérleteken feltüntetjük a rajtuk szereplő távolságra a CO2-kibocsátás megtakarítását. Így minden utas láthatja, mennyit tesz a környezetért azzal, hogy a vasutat választja az egyéni autós közlekedés helyett.
Fenntarthatósági weboldal
Létrehoztuk fenntarthatósági weboldalunkat www.zoldkozosségikozlekedes.hu címen. Ezen elindítottunk egy számlálót, amely a teljes utaskilométerre vetített CO2-megtakarítást mutatja az autós közlekedéshez képest. Arra törekszünk, hogy mindenki számára érzékelhetővé váljon, egyéni választásaink miként befolyásolják környezetünket. A számláló 1 év alatt meghaladta a 860 ezer tonnát.
Környezetbarát közlekedési módok ösztönzése
Az 50 Megújuló Állomás Projekt keretében 2021-ben 3 helyszínen 100 P+R és 26 helyszínen 1298 B+R parkoló épült, megkönnyítve a váltást a kerékpáros, autós, illetve a vasúti közlekedés között. Az állomások közelében egyre szaporodó B+R parkolók mellett a kerékpárszállítási lehetőségek bővítése is a biciklisek kényelmét szolgálja. A kerékpáros utazásokat nemcsak megfelelő járművekkel, de a különböző kedvezményekkel is próbáltuk ösztönözni. Mindezeknek köszönhetően 4. helyezést ért el a MÁV-START az európai kerékpárosbarát vasutak rangsorában. A járműbeszerzések és -felújítások alkalmával is mérvadó szempont a kerékpárszállítási lehetőségek kiterjesztése. 2021. év végén a MÁV-START flottája már több mint 4000 kerékpárhelyet biztosított az utasok számára. Ennek jegyében újult meg az a 7 BDzx mellékkocsi is, amelyek egyenként 16-16 kerékpár szállítását teszik lehetővé. A közeljövőben megújul a vasúttársaság honlapjának kerékpáros aloldala is.
Események
Kiemelt figyelmet fordítunk a szemléletformálásra, amivel tudatosítjuk, hogy a közlekedési módok megválasztásával is jelentősen csökkenthető a CO2-kibocsátás. Ezért zöld eseményeken is aktívan jelen vagyunk. 2021-ben a Fenntarthatósági Témahét keretében online tanórákat tartottunk a közösségi közlekedés, Zöld Busz program és hulladékgazdálkodás témaköreiben. Az Európát összekötő, a vasút határokon átívelő összetartó erejét szimbolizáló Connecting Europe Express egyik kocsiját a MÁV-START biztosította, ami szeptember folyamán kétszer is járt Magyarországon. A mobilitási hét alkalmából idén is vendégül láttuk a munkába kerékpárral igyekvőket. Az év végén pedig kiállítóként vettünk részt a régió legnagyobb fenntarthatósági eseményén, a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expón.
Zöld digitalizáció
A zöld digitalizáció kiemelt projektje a jegyvásárlást megkönnyítő, vasúti és közúti közös elektronikus jegyértékesítő rendszer, melynek fejlesztését a MÁV-START megrendelésére a MÁV Szolgáltató Központ végzi. Egyre több busz- és vonatbérlet, jegy is elérhető a felhasználóbarát ELVIRA-ban és a MÁV applikációban egyaránt. Az informatikai rendszerek fejlesztésének meghatározó szerepe van a hatékony utastájékoztatásban és kiszolgálásban, a vasúti és közúti menetrend optimális tervezésében, és mindazon folyamatokban, amelyek racionalizálásával a környezeti erőforrások kímélhetők.
Papírmentes vásárlás
A környezeti szempontokat leginkább előtérbe helyező online értékesítés térnyerése jól kimutatható: 2021-ben az utasok közel 1/3-a váltotta meg jegyét az új ELVIRA felületén a MÁV applikáción keresztül. Az elektronikus jegyértékesítés népszerűségét jól mutatja, hogy nemrég köszönthettük az 1 milliomodik online regisztrálót. A 2019-es egyharmadhoz képest 2021-ben már az online értékesítés 2/3-a az applikáción keresztül történt, és közel minden 5. belföldi vonatozó itt megváltott jeggyel utazott. December elején környezetbarát fejlesztéssel frissült a jegyértékesítési rendszer is, a papíralapú nyugtát elektronikus váltotta fel. Az évente kiállított nyugtákkal 34 focipályát lehetne betakarni. Ezzel az intézkedéssel évente 28 tonna papírral kevesebbet használ fel a MÁV-START.
2022-ben továbbra is azon dolgozunk, hogy a fenntarthatósági céljainkkal összhangban a vasúti közlekedést minél vonzóbbá, elérhetőbbé és még zöldebbé tegyük.