Ahogy az ország több városában, úgy Veszprémben is lecserélik a korábbi autóbuszokat jövő tavaszig energiatakarékos és klímabarát járművekre - mondta Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára Veszprémben, ahol elektromos buszt állítottak tesztüzembe október végéig.
Steiner Attila kiemelte: a Zöld busz program az egyik legfontosabb eleme a másfél évvel ezelőtt elindított klíma- és természetvédelmi akciótervnek. Ismertette: önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók számára írták ki a pályázatot, amelynek keretében elektromos buszok és önjáró trolibuszok beszerzéséhez 80 százalékos, az infrastrukturális fejlesztéshez 60 százalékos támogatást vehetnek igénybe. Több mint 18 milliárd forint értékben nyújtották be igényüket a pályázók, így összesen 123 elektromos busz és 4 trolibusz állhat forgalomba a közeljövőben tíz nagyvárosban, köztük Veszprémben is - fűzte hozzá.
Veszprém útjain jövő májustól közlekedik majd öt darab, 12 méteres, alacsony padlós, 80 utas szállítására alkalmas jármű. Steiner Attila hangsúlyozta: a közlekedés elektronizálása rendkívül fontos, hiszen a károsanyag-kibocsátás egyötödéért a közlekedési szektor felel, ezen belül 98 százalékért a közösségi közlekedésben részt vevő járművek. Az új járművek azon túl, hogy környezetkímélők, olcsóbbak és halkabban is működnek, mint az elődeik.
A Zöld Busz Program egy tízéves kezdeményezés, amelyre összesen 36 milliárd forintot fordítanak a költségvetésből. A program célja, a környezetbarát buszok beszerzésén túl a szolgáltatás színvonalának emelése, valamint az, hogy Magyarországon létrejöjjön az elektromosbusz-gyártó ipar. Az új buszok üzemeltetése kilométerenként 60 forinttal olcsóbb, mint a hagyományos járművek működtetése. Egyetlen elektromos busz 4724 kilogramm szén-dioxid kibocsátásától óvja meg a környezetet havonta, ami 70 fa szén-dioxid-megkötő képességével ér fel.
Összesen 400 millió forint megtakarítást jelent országszerte az új járművek forgalomba helyezése a közszolgáltatók számára évente, és ha a korábbi járművek szállítanák az utasokat, mintegy 120 ezer fa lenne képes megkötni az általuk kibocsátott szén-dioxid-mennyiséget.
Porga Gyula Veszprém polgármestere, (FIDESZ-KDNP) emlékeztetett arra, hogy a városban tíz évvel ezelőtt fogadták el a klímastratégiát, amelynek kiemelt eleme volt a közösségi közlekedés modernizálása.
A hamarosan használatba kerülő új buszok beszerzéséhez 650 millió forint támogatást kap a város, amelyet további 230 millió forinttal egészítenek ki a helyi költségvetésből. Ovádi Péter, a térség fideszes országgyűlési képviselője azt hangsúlyozta, hogy a "fenntartható projektek" megvalósítását kiemelten fontosnak tartja mind Veszprémben, mind a környező kistelepüléseken.
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a zöld busz megjelenése fordulatot hozhat a lakosság környezettudatos gondolkodásában.
Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletág-igazgatója európai tekintetben egyedülállónak nevezte a zöld busz programot, az új járművet pedig a világ legmodernebb buszaként említette.