A MÁV-Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek érdekében kidolgozta fenntarthatósági célkitűzéseit. A zöldstratégiai célokat a Föld napján ismertette a vállalatcsoport, amelyek között kiemelt jelentőségű a közlekedési szolgáltatók CO2-kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése és a körforgásos gazdaságra való áttérés, valamint a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása.
A vállalatcsoport zöldkampánya a Vasút Európai Évéhez kapcsolódva indult 2021. február 17-én. Ettől az időponttól a MÁV-START által kiállított elektronikus vonatjegyen, bérleten, valamint azokon a nyomtatott jegyeken és bérleteken, ahol ez nem okoz többlet-papírfelhasználást, a vasúttársaság feltünteti a távolságra vonatkozóan a CO2-kibocsátás megtakarítását. A személyautó helyett a MÁV-START által biztosított vasúti közlekedést választó utas kilométereként átlagosan több mint 70%-kal kisebb CO2-kibocsátással terheli a környezetet. A MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági stratégiai célkitűzései között szerepel a közlekedésből származó CO2-kibocsátás további csökkentése a villamosított vasútvonalak hosszának, az elektromos vasúti és közúti járművek darabszámának növelésével, valamint az áruszállítás vasútra terelésével. Kiemelt cél továbbá – és a fejlődés egyik alappillére – a járműpark korszerűsítése. A megrendelt 40 darab KISS emeletes motorvonatból kilenc már forgalomba állt, a 90 darabos szériából ötvenöt saját gyártású IC+ kocsi járja az országot és folyamatban van az első osztályú, bisztrókocsival felszerelt IC+ szerelvény gyártása is. Megérkeztek Szentesre az első tram-train járművek, amelyek év végétől közlekedhetnek majd Hódmezővásárhely és Szeged között. Folyamatban van 115 darab mozdony és 50 darab hibrid motorvonat beszerzése is. A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Zöld Busz Program keretében elektromos autóbuszokat tesztel a Volánbusz és állít forgalomba nyolc városban és a Mátrai Erőmű térségében. Végső cél a korszerű autóbuszpark létrehozása, a buszos közlekedés károsanyag- kibocsátásának és üzemeltetési költségeinek redukálása a fenntartható környezetvédelem érdekében. Az 50 megújuló állomásprojekt keretében több mint 20 állomáson és megállóhelyen épít ki a MÁV B+R parkolókat, megkönnyítve a váltást a kerékpáros, autós, illetve a vasúti közlekedés között. Az önkormányzatokkal együttműködve létrehozott P+R parkolók építésével arra ösztönözzük az embereket, hogy tegyék le autóikat és válasszák a környezetbarát közlekedési formát, a vasutat. Az elmúlt két évben 8 helyszínen épültek P+R és B+R parkolók, 2021-ben további 9 helyszínen folytatódnak a munkálatok. A Volánbusz országszerte 97 autóbusz-állomáson létesített kerékpártárolókat, amelyek összesen 3112 db bicikli biztonságos tárolására alkalmasak. Emellett 58 nagyobb műszaki telephelyen is épült kerékpártároló összesen 958 db-os tárolókapacitással dolgozóink kerékpáros munkába járásának támogatása érdekében.
A fenntarthatósági célkitűzéseknek fontos eleme a zölddigitalizáció. Magyarország optimális, zöld közlekedésének megteremtésében fontos lépés volt a vasúti és a közúti autóbuszos közlekedés egyesítése, amely lehetővé teszi a vidéki közlekedés összehangolását, a felesleges párhuzamosságok és a kihasználatlan járatok megszűnését, ezáltal az energiafelhasználás csökkentését. A zöld digitalizáció kiemelt projektje a jegyvásárlást megkönnyítő vasúti és közúti közös elektronikus jegyértékesítő rendszer, melynek fejlesztését a MÁV-START megrendelésére a MÁV Szolgáltató Központ végzi. Egyre több busz- és vonatbérlet, jegy is elérhető a felhasználóbarát ELVIRA-ban és a MÁV Applikációban egyaránt. Az informatikai rendszerek fejlesztésének meghatározó szerepe van a hatékony utastájékoztatásban és kiszolgálásban, a vasúti és közúti menetrend optimális tervezésében, és mindazon folyamatokban, amelyek racionalizálásával a környezeti erőforrások kímélhetők. Cél az integrált állomási és fedélzeti utastájékoztatás megteremtése, az integrált diszpécserközpont kialakítása, valamint az egységes menetrendi és díjszabási alapadat-kezelő rendszer megvalósítása. Már zajlik a vasúti és közúti közös jegyértékesítő rendszer kifejlesztése, valamint a központi forgalomirányítási rendszerek kiterjesztése új vonalszakaszokra. A megújuló technika alkalmazásával megbízhatóbb és pontosabb információk jutnak el a vasutat és autóbuszos közlekedést használókhoz. A Déli pályaudvar vizuális utastájékoztató rendszere kiegészült három nagy méretű, ipari üzemre is alkalmas vandálbiztos LCD-monitorral. A Keleti pályaudvaron modern LED-es utastájékoztató kijelzőfalat alakítottunk ki, az épülő utascentrum ügyfélterében központilag vezérelt utastájékoztatási kijelzők segítik majd a tájékozódást. A Nyugati pályaudvaron szintén nagy méretű LED-es kijelző épül. A MÁV-Volán-csoport környezetvédelmi célkitűzései között kiemelt jelentőséggel bír a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése, a fenntartható és körforgásos gazdaság kialakítása a kommunális hulladékok szelektív gyűjtésének megvalósításával, a felesleges hulladék keletkezésének megelőzésével, az újrahasználat és újrahasznosítás arányának növelésével, valamint az innovatív hulladékgyűjtési, kezelési és csökkentési technológiák bevezetésével.
A vállalatcsoport közel 500 telephelyén képződő, több mint 160- féle hulladékból a tavalyi év során országosan több mint 21 000 tonna hulladék keletkezett, amely nagyságrendileg egy Eger méretű város éves kommunális hulladéktermelésével azonos. Ezt a mennyiséget csak az erre alkalmas hulladékgyűjtési rendszer működtetésével lehet megfelelően kezelni, így minden hulladékot szelektíven gyűjt és tárol a vállalatcsoport az erre a célra létesített 1800 munkahelyi gyűjtőhelyen, és 28 saját üzemeltetésű veszélyes hulladék üzemi gyűjtőhelyen mindaddig, amíg kezelésre át nem adja. A vasúti pályák felújításából származó fémhulladékok újrahasznosításra átadott mennyisége 2019-ben meghaladta a 24 000 tonnát, ebből a fémanyagból akár két darab Eiffel-tornyot is fel lehetne építeni. A „zöldebb”, papírmentes munkahelyek feltételeinek megteremtésével érhető el, hogy a digitalizáció segítségével minél kevesebb papírt használjon fel a vállalatcsoport mindennapi működése során. A vállalatcsoport arra törekszik, hogy működése során növelje a zöldenergiából származó elektromos áram felhasználási arányát, ennek érdekében fenntartható épületenergetikai fejlesztéseket tervez. A Föld napján mutatta be a MÁV-Volán-csoport a Vasút Európai Éve alkalmából felmatricázott FLIRT motorvonatot, amely a vasúti közlekedés népszerűsítésével a környezet védelmének fontosságát szimbolizálja, míg a CREDO Innovel autóbusz a közúti közösségi közlekedés megújuló, környezetkímélő járműállományát, a zöldülő autóbuszos közlekedést és az új beszerzéseknek köszönhető jelentősen csökkenő CO2-kibocsátást jelképezi.
A MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági weboldalt indít, amelyen a zöldstratégiai célkitűzések részletei mellett a legfőbb fenntarthatósági mutatókról, az aktuális zöld hírekről és érdekességekről is tájékozódhatnak az érdeklődők. A zold.mavcsoport.hu oldalon számláló is fut, amely a teljes utaskilométerre vetített CO2-megtakarítást mutatja másodpercenként az autós közlekedéshez képest. A weboldalon létrehozott CO2-spórolás játékban minden jeggyel, bérlettel rendelkező utas regisztrálhat és elolvashatja a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos célkitűzéseit a zajszennyezéssel, a vontatási energiából származó CO2-kibocsátással és a pálya melletti illegálisan elhagyott hulladékkal kapcsolatos témakörökben. Az oldalon regisztrálók között értékes nyereményeket sorsolnak ki.