Az idén immár harmadik alkalommal kapcsolódott be a MÁV-csoport az október 12-én megrendezett Kéktúrázás Napjába. Munkatársaink három helyszínen voltak jelen, ahol a túravezetés mellett a fenntartható közösségi közlekedést is népszerűsítették. Az idei eseményen egyetlen nap alatt 142 csoportban, több mint 4000 résztvevő, 2575 km-es szakaszon járta be az Országos Kékkört. A GPS jeladóval felszerelt csapatok haladását valós időben, online lehetett követni, a nap végére kirajzolva a Magyarországot körbejáró Országos Kékkör teljes nyomvonalát.
A Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) 2020 óta hagyományosan október második szombatján szervezi meg az eseményt az Országos Kékkör túraszakaszain, ezzel népszerűsítve a természetjárást. A kéktúrázás napjainkban soha nem látott tömegeket vonz. Évente 15 ezernél is többen indulnak el a kéken, és 2024 januárjáig összesen több mint 14 ezren teljesítették a három híres túraútvonal egyikét. Az Országos Kékkör ugyanis három önálló szakaszból áll: az Országos Kéktúrából, a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúrából és az Alföldi Kéktúrából. 2020-ban pedig a National Geographic a világ legjobb utazási célpontjai között ajánlotta az Országos Kéktúrát.
Az MTSZ-szel kötött együttműködés keretében a MÁV-csoport munkatársai aktívan bekapcsolódtak a szervezésbe és a lebonyolításba. Bár az eredeti elképzelés szerint mindhárom Kéktúrán kalauzoltak volna résztvevőket kollégáink, ám az Alföldi Kéktúrához tartozó Gemenci-erdőn átvezető 9 km-es Baja-Pörböly szakasz az árvíz miatt járhatatlanná vált. Így kollégánk az Országos Kéktúra Piliscsaba-Hűvösvölgy szakasz telt házas túrájához csatlakozott vezetőként.
A túravezetés és a látnivalók ismertetése mellett fontos célkitűzés a szemléletformálás is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokakat a tervezés nehézsége riaszt el a fenntartható közlekedési módok használatától. Munkatársaink ezért előzetesen közlekedési segédletet is összeállítottak azok számára, akik az ő túrájukon vettek részt, így népszerűsítve a fenntartható, lassú turizmust, és elősegítve, hogy minél többen vonattal, illetve busszal közelítsék meg a túraszakaszokat.
Az Országos Kékkör útvonala több mint 60 helyen érinti a vasútvonalakat. Az Országos Kéktúrát is mintegy 30 ponton érhetjük el vasúton, amelyet további számos helyszínen a Volánbusz járatai egészítenek ki. A MÁV-csoport túravezetői ezért a túravezetés mellett a tervezésben is a résztvevők segítségére voltak: szerkesztettek egy térképet, amely a Kéktúra vasúti és a főváros közelében az autóbuszos kapcsolódási pontjait is tartalmazza. Ezek egy tervezett térképsorozat első elemei. Beszéltek a háromszögeléses túratervezésről is, miszerint az autóval érkezőknek is célszerű igénybe venni a közösségi közlekedést úgy, hogy egy központi településen hagyják járműveiket, ahonnan a túra kiindulópontja is elérhető, a célból pedig vissza lehet utazni. A tarifareformról készült kisokost kiosztva az új díjszabás előnyeit is ismertették, továbbá a MÁV appos buszjegyvásárlást vagy a jegy.mav.hu-n elérhető grafikus helyfoglalási lehetőséget is. Készültek „Várak, kastélyok vonattal” turisztikai kiadvánnyal, a kisiskolások körében pedig nagy sikert aratott az utazás közben is remek időtöltésnek bizonyuló foglalkoztató füzet.
Az Országos Kéktúra útvonalán Frej József és Kovács Gábor Balázs, a MÁV-START Üzlet- és Szolgáltatásfejlesztési Igazgatóság szakértői, a Cserhátban, a Becske és Cserhátsurány közötti 16 km-es szakasz közel 50 fős túrájának vezetésére vállalkoztak. A csapatban fiatalok és idősebbek, egyéni túrázók, családok és iskolás csoportok is képviseltették magukat, akik közül a legtöbben vonattal és autóbusszal érkeztek. Becskén kétfelé oszlott a társaság, hiszen sokan vállalkoztak arra, hogy kis kitérővel útba ejtsék a környék egyik különlegességét, a buddhista békeszentélyt, a Megvilágosodás sztúpát. A másik csapat egyből felkapaszkodott Szanda vár romjaihoz, ahol ismét találkoztak. Innen fantasztikus körpanoráma tárul elénk a nógrádi domb- és hegyvidékre, a Börzsönyre, a Mátrára és az Alföldre, de szép idő esetén távolabbi tájakig, akár a Magas-Tátráig is ellátni. Szandaváralját elhagyva csodálatos dombvidéken keresztül Terényben megpihenve egy szép kaszálóréten át érkeztek meg a célba, Cserhátsurányba.
Molnár Gergely, az Üzlet- és Szolgáltatásfejlesztési Igazgatóság szakmai titkára eredetileg a Gemenci-erdőben vezetett volna túrát, azonban az árvíz miatt végül az országos Kékkör ezen szakaszát idén nem népesítették be a természetjárók. Ehelyett a kedvelt és vasúton remekül megközelíthető Piliscsaba–Hűvösvölgy szakaszon az MTSZ és a Duna-Ipoly Nemzeti Park túravezetőivel közösen kalauzolt teltházas túrát. A Pilis tölgyeseit maguk mögött hagyva a főváros környékének talán legszebb, magashegyi hangulatú panorámáját nyújtó Nagy-Szénás hegyen keltek át. Nagykovácsi szomszédságában fenyvesekben folytatódott a túra, majd az Ördög-árok vad sziklaalakzatai közt jutottak el a máriaremetei kegytemplom parkjáig. Célállomásuk a hűvösvölgyi Nagy-réten át a Gyermekvasút végállomása volt, ahol néhány túratárs megkoszorúzta a vasútállomáson elhelyezett dr. Vízkelety László, az Országos Kéktúra mozgalom kezdeményezőjének emléktábláját.
A Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúrán Palin és Zalakaros közötti 22 km-es vadregényes, lejtős-emelkedős túraszakaszt járta végig mintegy 29 fővel Ács László, a MÁV SZK dombóvári munkatársa. A csapat rendkívül vegyes volt, hiszen 7 éves gyerektől a 65 év feletti nyugdíjasig minden korosztály képviseltette magát, sőt két kutya is csatlakozott a túrázókhoz. A szakasz egyik különlegessége, a Nagybakónak melletti völgyben, a Tukora-tető oldalában, a híres Kőszikla-szurdok bejáratánál található, ahol egy csodálatos erdőben töltődhetünk fel. Az évnek ebben a szakaszában rengeteg gomba található az erdőben.
A MÁV-START Zrt. és az MTSZ között 2019-ben kezdődtek egyeztetések, melyek célja a túrázók ösztönzése a közösségi közlekedés használatára. A 2022-es Kéktúrázás Napján csatlakozott elsőként a MÁV-START a Kéktúrázás Napjához, akkor a Bükkben a vonattal jól elérhető Szarvaskő-Bélapátfalva szakaszon vezettek teltházas tematikus túrát. Tavaly pedig már mindhárom Kéktúra útvonalon közreműködtek kollégáink.