20 darab új elektromos autóbusz és egy hidrogén-üzemanyagcellás jármű beszerzését tervezi a Volánbusz a HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Busz Programjának keretében. A fejlesztések újabb fontos lépést jelentenek a környezetterhelés-csökkentési célok felé vezető úton.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Zrt. a közösségi közlekedés megújítását és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó Zöld Busz Program keretében egyedi támogatási kérelem benyújtását tette lehetővé a Volánbusz számára környezetkímélő, károsanyagkibocsátás-mentes, elektromos meghajtású járművek beszerzésére és a kapcsolódó töltő-infrastruktúra kiépítésére a 25 ezer fő alatti városok helyi közlekedésében. A támogatási kérelem pozitív elbírálása esetén hat településen elektromos meghajtású, kéttengelyes, szóló, alacsony padlós, helyi kivitelű jármű állhat forgalomba. A kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, háromajtós, fűtő- és hűtőberendezéssel rendelkező, utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszerelt autóbuszok hatótávolsága legalább 300 kilométer lesz. A járművek üzemanyag-ellátását az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalata, a Mobiliti Volánbusz Kft. által telepített, nagy teljesítményű töltőberendezések fogják biztosítani a települések műszaki telephelyén vagy buszállomásán. A több mint 4,6 milliárd forint értékű fejlesztés során az autóbuszok beszerzése 100 százalékos, a töltő-infrastruktúra kiépítése 80 százalékos támogatással valósulhat meg. A projekt megvalósulása esetén 20 százalékkal bővülhet a Volánbusz elektromos flottája. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program keretében eddig összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a társaság a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében.
Elektromos buszokból álló flottánk – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab e-busz forgalomba állítása további több mint 1000 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent majd, és emellett korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb, valóban 21. századi színvonalú szolgáltatást biztosít a hat város lakosai, utasai számára. A Volánbusz a villamos energiával működő járművek mellett hidrogén-üzemanyagcellás járművel is bővítené zöldflottáját: szintén a Zöld Busz Program keretében szeretne támogatást kapni egy hidrogénmeghajtású autóbusz beszerzésére. A társaság május 6-án nyújtotta be pályázatát. A támogatási kérelem pozitív elbírálása esetén és a feltételes közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő adásvételi szerződés hatálybalépésével egy károsanyagkibocsátás-mentes, hidrogén-üzemanyagcellával működő, elektromos meghajtású, alacsony padlós, 3 ajtós, kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, legalább 350 kilométer hatótávolságú, szóló felépítésű (nem csuklós) városi autóbusz kezdheti meg szolgálatát Budapest elővárosi közlekedésében 2026 első felétől. A kiírásnak megfelelően utastájékoztató, utasszámláló és kamerarendszerrel, valamint telemetriával is felszerelt, légkondicionált autóbusz várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós térségében fogja emelni az elővárosi közlekedés színvonalát. A mintegy 270 millió forint értékű fejlesztés során az autóbusz beszerzése 100 százalékos támogatással valósulhat meg.
A Volánbusz elkötelezett a közösségi zöldközlekedés megvalósítása mellett, ezért folyamatosan fejleszti alternatív meghajtású járművekből álló flottáját, illetve segíti a legújabb technológiák térnyerését is. A pályázat pozitív elbírálása esetén beszerzendő hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz forgalomba állításának egyik legfontosabb célja – kapcsolódva az európai uniós célkitűzésekhez – a hazai közösségi közlekedés és azon belül a budapesti elővárosi buszos személyszállítás fejlesztése, a korszerű, fenntartható közösségi közlekedés előmozdítása, színvonalának emelése, valamint a környezetterhelés csökkentése.
Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxidkibocsátás csökkentése.
A pályázat során beszerzendő autóbusz műszaki paraméterei alapján hatékonyan valósítható meg egy fosszilis üzemanyaggal hajtott autóbusz cseréje, s ezáltal évente mintegy 69,5 tonnával csökkenthető Budapest elővárosának szén-dioxid-terhelése. A hidrogén-üzemanyagcellás járművek főleg az elővárosi és a helyközi közlekedésben jelentenek alternatívát a dízelüzemű buszokkal szemben, hiszen nem kell számolni az elektromos járművekre jellemző hosszú töltési idővel és korlátozott hatótávolsággal.
Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. Ezek az üzemeltetési tapasztalatok elengedhetetlenek a meglévő zöldflotta további bővítéséhez is. Magyarországon a Volánbusz rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetése terén. Az első hazai hidrogénes tesztüzemben már kipróbálhatott egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú,hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt 2022 februárjában, jelenleg pedig a HUMDA támogatásával egy Toyota Caetano H2.City Gold típusú, hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme zajlik egy éven keresztül a Szigethalom–Budapest–Kelenföld útvonalon. Emellett idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben tesztel egy Solaris Urbino 12 hydrogen típusú járművet, így egyre több üzemeltetési tapasztalat segíti a saját tulajdonú, hidrogénmeghajtású autóbuszok jövőbeli forgalomba állítását is.
A sikeres pályázat esetén beszerzendő új jármű magas innovációs hozzáadott értékének köszönhetően erősíti a társaság kedvező megítélését az utasok és a partnerek körében. A hidrogénmeghajtású busz emellett a szemléletformáláshoz és a közösségi közlekedés népszerűsítéséhez is jelentősen hozzájárulhat majd.