A MÁV Személyszállítási Zrt. felsővezetése március 21-én Miskolcra érkezett, hogy a vezetői országjárás második állomásán a Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád vármegyei kollégáknak adjon tájékoztatást az integráció és a miniszteri tíz vállalás előttünk álló kihívásairól.
Az egykori miskolci Volán-irodaház 3. emeleti dísztermében – a budapesti eseményhez hasonlóan – dr. Kormányos László, a társaság vezérigazgatója köszöntötte a megjelent vezetőket, kollégákat, majd részletesen bemutatta az integráció folyamatát és céljait. Elmondta, hogy a MÁV Zrt. a vállalatcsoport irányító anyavállalata, amely meghatározza a stratégiát és kijelöli a fejlesztési irányokat az országos kiterjedésű közúti és vasúti személyszállító leányvállalat (MÁV Személyszállítási Zrt.), a profiltiszta infrastruktúra-fenntartó és -kezelő leányvállalat (MÁV Pályaműködtetési Zrt.) valamint a csoportszintű backoffice tevékenységet, azaz kiszolgáló háttérfeladatokat ellátó leányvállalat (MÁV Szolgáltató Központ Zrt.) számára. A MÁV Személyszállítási Zrt. 2025. január 1-jétől a MÁV-START, a MÁV-HÉV és a Volánbusz jogutódjaként 29,5 ezer munkavállalót foglalkoztat, közülük csaknem 12 ezren a vasútvállalattól, 16,3 ezren az autóbuszos közszolgáltatótól, 1,2 ezren pedig a HÉV-től érkeztek az új társaságba. A VOLÁN és a HÉV brand tovább él, a START szolgáltatásait pedig a MÁV márkanév képviseli. A feladat tehát a kollégák számára ugyanaz, mint eddig, azzal a kiegészítéssel, hogy immár közös vállalatként, az eddigieknél is összehangoltabban nyújtjuk folyamatosan fejlődő szolgáltatásainkat.
Kormányos László részletesen bemutatta a MÁV Személyszállítási Zrt. felépítését, tevékenységi körét, szervezeteit, szakterületeit, illetve a szakterületek tevékenységéhez tartozó feladatokat, majd tájékoztatást adott a 2024-es vasúti, autóbuszos és HÉV-ágazat eredményeiről: „A három ágazat tavaly csaknem 14 millió járaton több mint 1 milliárd utazást bonyolított le együttesen. Ezekre a számokra nagyon büszkék lehetünk, hiszen elszállítjuk az ország lakosait az iskolába, a munkahelyekre, de nyáron a balatoni nyaralásra is. Az alapműködésen felül 2024-ben 28,7 ezer csoport utazását is lebonyolítottuk, csaknem egymillió fő szállításával, ami szintén rendkívül nagy felelősség és óriási szervezési feladat a kollégák számára”.
Elhangzott az is, hogy megszokott feladataink ellátásán túl most egy stratégiai kihívásnak is meg kell felelnünk, hiszen a megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium 10 pontos fejlesztési programot írt elő a MÁV-csoport számára. Dr. Kormányos László ennek megvalósítása kapcsán kiemelte a kollégák, szervezeti egységek és ágazatok közötti együttműködés fontosságát, amely gyakorlat egyébként is megszokottá vált az elmúlt években, például az autóbuszos vonatpótlások során. „Nehéz év, megfeszített munka áll előttünk, amelynek során a maradéktalan utaskiszolgálást is teljesítenünk kell, de ha minden kolléga – jegyvizsgálótól, kocsivizsgálótól a mozdonyvezetőkön, autóbusz-vezetőkön, forgalmistákon, műszaki kollégákon át a vezetőkig – a tőle telhető legjobb eredményre törekszik munkája során, akkor meg fogunk felelni a kihívásoknak.” A vezérigazgató egyértelművé tette, hogy minden kolléga munkájára számít, és kérte, hogy a szolgálati út betartásával jelezze mindenki az esetlegesen felmerülő problémákat. Ezekre a cégvezetés igyekszik megtalálni a megoldást.
A rendezvény további részében Nagyné Guth Judit operatív humánerőforrás igazgató a humánerőforrás terület legfontosabb kérdéseit, kihívásait mutatta be, illetve a vezetők bemutatkozása után a miniszteri 10 vállalással kapcsolatos feladatok bemutatása következett: Nagy Attila autóbuszos műszaki főigazgató a mosdófelújítási program részleteiről és haladásáról, Fajcsák Lajos műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes az IC-takarítás bevezetéséről és ezer új autóbusz forgalomba állításáról, Kovács János vasúti műszaki főigazgató a mozdonyflotta-erősítésről és száz új vasúti kocsi üzembe helyezéséről, Szalayné Kotroczó Eszter értékesítési főigazgató a késési biztosítás bevezetéséről és a MÁV app fejlesztéséről, majd Pék Attila Patrik autóbuszos forgalomirányítás vezetővel karöltve – a nyári klímagaranciáról és az erősítő buszjáratok rendszeréről adott tájékoztatást. Ezeket a témákat cikksorozatunk következő részeiben, a pécsi, debreceni, szegedi és szombathelyi eseményekről szóló beszámolókban mutatjuk be részletesebben.
A kollégák Miskolcon is feltehették kérdéseiket a vezetők felé. Szó esett többek között a járműreszortosok bérének a vontatási reszortosokéhoz történő felzárkóztatására vonatkozó igényről, melyre figyelmet fordít a jövőben a társaság. A miniszteri 10 pont részét képező késési biztosításokkal kapcsolatban megtudhattuk, hogy a 20 percnél nagyobb késés esetén automatikusan jár majd a visszatérítés, néhány kivétellel minden vasúti és helyközi autóbuszjárat esetén. A konkrét feladatokat természetesen részletes oktatások keretében ismerik majd meg az érintett munkavállalók. A tiszta IC-k kapcsán elhangzott, hogy a szétváló szerelvények minden kocsiján is meg kell oldani a takarítást, ennek teljesítése a vállalkozó felelőssége lesz. Megtudhattuk, hogy az erősítő buszjáratok elsősorban haváriahelyzetekben, rendkívüli utazási igények esetében állnak csatasorba, illetve a klímagarancia biztosításához is szükség lesz rájuk.
A vezetői országjárás következő állomása Pécs, ahol március 28-án ad tájékoztatást a cégvezetés a helyi vezetők részére a fenti témákban.