A fejlesztési programok megújulására és a szervezetfejlesztési módszertanok jövőbeni átalakulására mindig készülni kell. Cikkünkben a megújított mentori felkészítésről osztjuk meg tapasztalatainkat. Megmutatjuk, hogyan alakult a fejlesztők és a résztvevők közös munkája a pandémia időszakában.
A vállalathoz érkező pályakezdő fiatalok beilleszkedését, szakmai támogatását a leghatékonyabban a régóta bevált módszerrel, a mentorálással lehet és szükséges támogatni. A mentori munka támogatására az elmúlt években a Szervezetfejlesztés egy átfogó programot dolgozott ki, a pandémiás helyzet miatt azonban a mentori program átalakítása vált szükségessé. A tavasszal érkezett fiatal kollégákat nem akartuk magukra hagyni, így a meglévő programot online térben valósítottuk meg. A 2020-ban a vállalathoz érkezett pályakezdő fiatalok elindultak a vasutassá válás útján, mentoraik készen álltak arra, hogy szárnyaik alá vegyék őket. A megváltozott helyzet azonban beleszólt a tervekbe. A változás nehézséget jelentett a leendő mentoroknak, a gyakornokoknak, és a Pályakezdő Diplomás Programot - és az ahhoz kapcsolódó Mentor programot - működtető Szervezetfejlesztésnek egyaránt. Azon dilemmáztunk, elhalasszuk-e a mentorképzést a pandémiás időszak utánra, vagy más, alternatív megoldást találjunk. Eredeti tervünk egy személyes, két napos képzés volt, ahol élőben tudjuk elmélyíteni a résztvevőkben a mentori működés alapjait. A járványügyi helyzet miatt ez a megoldás szóba sem jöhetett. Azért döntöttünk végül az online módszer mellett, mert a fiatalok szakmába való bevezetéséhez mihamarabb képzett mentorokra volt szükségük.
Előkészítés és technikai háttér feltérképezése
Az online mentor program megtervezéséhez fontos információkra volt szükségünk: a mentor technikai feltételei adottak-e az online programhoz, találkozott-e már a mentorálttal, mi a mentori motivációja, mit vár a programtól, milyen aggodalmai, félelmei vannak a programmal kapcsolatban. A magas létszám miatt két csapatra osztottuk a résztvevőket, hogy online térben is megőrizzük a képzés hatékonyságát.
A program elemeinek összeállítása, felkészítő anyagok tartalmának kidolgozása
A programhoz kapcsolódó anyagokat online környezetre szabtuk és három modulra osztottuk fel, melyeket heti rendszerességgel kaptak meg a résztvevők. A modulokat online workshopokon dolgoztuk fel. A képzés minőségének biztosítása érdekében mentori SharePoint oldalt hoztunk létre, amelyre a képzés összes anyaga felkerült. A résztvevőknek lehetősége volt további érdekes anyagok feltöltésére, és olyan funkciókkal láttuk el felületet, amely a mentori közösség kialakítására, életben tartására szolgál.
Kapcsolattartás, utókövetés
A négyhetes folyamatot workshoppal zártuk, majd visszamérő kérdőívet küldtünk a mentorok részére. A kérdőív legfontosabb kérdései: mennyire voltak elégedettek a programmal, mennyire fogják tudni gyakorlatban hasznosítani a képzésen tanultakat, mennyire tartották gyakorlatiasnak és milyen egyéb témákat szeretnének még megismerni.
Tapasztalatok, a megújulás értékelése
Az idő rövidségét és a program mélységét tekintve az online működésre való átállás nagy kihívás, és újító vállalkozás volt részünkről. Utólag visszatekintve elmondhatjuk, hogy megérte belevágni, hiszen sok tapasztalatot szereztünk, és a csapattól érkező visszajelzések is megerősítettek minket ebben. Hisszük, hogy az elsődleges célunk teljesült, a friss diplomás kollégák immár felkészült mentorokkal kezdhetik el a közös munkát.
Mentoraink írták a programról:
„Köszönöm a lehetőséget. Jó volt együtt dolgozni.”
„Az online program rendben van, de hasznosnak tartanék egy személyes találkozáson alapuló olyan workshop-ot is, amelyen a mentorok és mentoráltak együttesen vesznek részt.”
„Az alábbi hasznos ötleteket/gyakorlatokat fogom tudni használni a mentori tevékenységem/mindennapok során: az interperszonális készségek fejlesztési területeihez jól tudtam használni a kérdőívet. A visszajelzések fontosak, igyekszem mindig gyakorolni.”
„Az alábbi hasznos ötleteket/gyakorlatokat fogom tudni használni a mentori tevékenységem/mindennapok során: mentorálási terv minta, VAK kérdőív, Testbeszéd jelek, DISC alapú társelemzés.”
„A mentoroknak adott tippeket próbálom majd alkalmazni.”
„Tervezhető mentorálás, oktatás személyre szabása.”
„Az alábbi témákat tartottam a legfontosabbnak: a mentorált személyiségének megismerése, összhang megtalálása a személyiségbeli különbségeink ellenére, különös tekintettel három évtizednyi életkorkor különbségünkre.”
„Az alábbi témákat tartottam a legfontosabbnak: példamutatás ereje, mentori szemlélet, elvárások racionalizálása.”